Nombor 2 yang Simbolik dan Sinis....

posted under by Ayenxz Abraham

Haa....2 bulan kritikal bagi semua pelajar dan penuntut UTM khasnya mahasiswa tahun akhir...bulan Mac dan April....

Satu macam nama Burger... (Big Mac )

Satu lagi cam nama pompuan... April

Seperti pos yang sebelum ini...aku dah bagitu betapa buzynya aku pada bulan Mac yang lalu...dengan PSM presentation yang xdi iktiraf...pastu ngan Cyber Carnival yang havoc...
dah la kalah...sedey tul la....

Pastu Masuk cik April Kita....ngan minggu exam dan report yang x selesai2 lagi....makk....
Tapi somethin special happen this month....haa...
Saje xmo kongsi ngan korang....

tau x kenapa sejak kebelakangan ni aku jarang update blog ku yang kesunyian dan kegersangan ini....

Ini kerana xde apa2 yang best aku leh kongsi....sumanya fall dalam the 7 shades of gray....plain and boring...

Sebenarnya xlah bosan sangat...tapi ntah la...

Ada orang unwind dgn pegi shopping....
Ada orang unwind dgn buat hobi ...



Aku...stuck between 2 crashing world....
2 opinions... 2 choices....
Kalo aku bagitau korang la kan....tapi rahsia eh...

1. Aku pakai 2 simcard....biasa la tu kan...tapi aku stuck between kekalkan no maxis atau teruskan guna UOX aku...aku ingat nak buat backup je....tapi tetiab aku call dan msg murah la plak...najis la...

2. 2 orang perempuan...sebenarnya lebih...berlainan cerita...berlainan kes...ada yang berkaitan...ada yang xde kaitan.....kekadang aku sedey...kenapa kes tu bleh jadi....maybe salah individu...maybe salah masyarakat...maybe salah orang ketiga...ntah la...

3. 2 alam..(bukan nyah eh..tu lain bab tuu..)..pekerjaan dan belajar....sebenarnya aku sendiri pening...aku nak blaja lagi ke..atau mula mencari sesuap rezeki dalam dunia resesi dan teroleng2 ini....kekadang aku rasa bosan..aku bosan dengan kampus dan suasananya..tetapi bila aku renung dan lihat jauh...aku pastinya xboleh lari daripada dunia ini..aku seakan ketagih..aku takut kehilangan kawan2..aku risau..mungkin kerana ilmuku yang cetek, atau kemahiran ku yang masih belum cukup matangnya membuatkan aku hanya menambah statistik graduan menanggur...aku tau..aku bukan semakin muda..Saban tahun aku berfikir...
Bila aku nak ada kereta sendiri..dari duit penat lelah sendiri...
Bila aku nak ada rumah sendiri..yang aku design dan hiasi..hasil titik peluh sendiri..

Aku pun xtahu...bila aku cari kerja..suma nak pengalaman...maknanya aku kena start kerja...dan cari pengalaman...tapi xde pun dalam advert kerja tu kata nak Mahasiswa Master Fresh Graduates...soo..camne ni??

Sebenarnya yang paling memeningkan aku adalah point ke 3....aku adalah seorang pemalas...yaa..mungkin istilah tu yang paling tepat...ataupun ikut dialek Penang..penyegan..

Segan + Malas = Penyakit Minda...

2 adalah simbolik kepada pilihan...manusia diajar memilih, dan xboleh lari dari memilih..hari2 kita buat pilihan..boleh dikatakan setiap saat..

Pagi: nak bangun atau terus tidur. nak mandi atau kejap lagi,nak mandi atau melabur..nak syampoo atau x,

Tengah Hari: Nak makan ke x? Makan kat mana? Nak ajak sapa? Ayam ke Ikan , Nak sayur ke xnak..nak air apa...nak itu dan ini...tu baru kat kafe...blom tpt lain...

Kekadang pilihan ini nampak remeh...ye la...hari2 tu..aku rasa korang leh giler ah kalo amik pusing suma perkara...

Kadang2 kita ringkaskan pilihan menjadi satu habit..satu kebiasaan...membolehkan kita berfikir hanya sesaat...atau kurang bagi yang cepat pick upnye..macam biasa anda keluar musti pakai minyak wangi...anda dah xyah buat pilihan..pakai dan blah...

Tetapi..apabila pilihan bukan suatu kebiasaan..pilihan yang kritikal..yang sangat2 tinggi level priority nya...suatu perasaan berbelah bahagi akan ikut serta...menyibuk dan menggangu anda..kita akan jadi takut...kita risau...kita resah...apa yang bakal berlaku seterusnya...kalau kita xpilih..benda ni akan menggangu setiap hari..

Kan bagus kalau ada fungsi save dan load...kalau salah boleh load ke sebelum berlakunya kesalahan...kan best...

So...katalah post kali ni nampak sangat mengarutnye..ketahuilah bahawa jiwaku xberapa tenang...

Tapi aku bagi ray of hope sikit kat sapa2 yang baca...lepas je bulan april ni...mungkin aku akan gembira semula...aku serahkan semua pada Illahi..Dia Yang Maha Kuasa kan...aku hanya boleh berdoa je...


Tips untuk aku dan sesiapa yang menghadapi pilihan terbesar dalam hidupnya..

1. Buat la solat tahajut..Dia Maha Mengerti dan Bijaksana ...
2. Cuba dapatkan bantuan dari orang lain..tanya pendapat mereka..tanya orang yang arif..pastu buatlah keputusan yang bijaksana..
3. Andaikan pilihan tu 2-2 memudaratkan..pilihlah yang paling kurang mudaratnya..

Kita sama2 lah tentukan hala hidup kita sendiri..

Adios dan jumpa pada post yang akan datang...

2 Komen Mengomen

Make A Comment
Related Posts with Thumbnails
top