Kursus Kurus? Kursus Flasher? Kursus Flash Sony La..

posted under by Ayenxz Abraham
Hari Ahad yang lalu....selepas diajak oleh Mr.Arsani aka Sanik..aku pun bergerak ke Hotel Selesa di Jay Bee...untuk apa? Ni yang nak cite ni....ehem...

Arsani...seorang kawan yang berjaya meracun aku untuk membeli DSLR telah memberitahu bahawa ada kursus FREE mengenai bagaimana menggunakan Flash..bukan Abobe Flash la....Flash kamera tu haa...yang dok tercongok atas kamera bagai2 tu...mulanya aku rasa xmo pegi sebab aku xde flash tu pun kecuali yang pop up terkeluar dari kamera tu sindri...ala2 build in la kirenye...

Pastu oleh sebab sakit hati atas perkara2 yang berlaku 2-3hari sebelum tu dan ketensenan tahap tapir terpijak kulit durian buangan....aku pun dengan rela hatinya mem"follow" si sanik ni...(cheh..padahal dah memang daftar dah pun...) Bendanya bermula pukul 12.30 tghari...sanik memecut jenteranya, sebuah moto 135LC sambil aku kat blakang macam orang gila duk tunduk mengelak dari angin yang cam haram.....motor tu plak bergetar kat blakang dia...kira aku nya soft area kat bahagian bawah badan..ehem... belakang la!! mengalami ketidak selesaan...lantak la..orang dah nak tumpangkan nak banyak komplen plak...

continiu wit the story then...

sesampai je aku kat sana...dah nampak kelibat line oren...trademark sony alpha la...pastu sanik pun tanya la receptionist kat situ dengan English yang agak "best"...akak tu leh buat muka kiut pastu jawab BM.."Tingkat 9 ye encik"...oleh kerana sudah agak lambat...maka tidak sempat ku melayangkan bisnes kad buat akak yang kiut itu.. Lantak la....

Sesampai je kat tingkat 9..kami terus mencari seat..apakan daya...semua seboleh2 nak letak segala macam peralatan atas meja...ngan kerusi..."Sial"getus aku di dalam hati...cheyyy....

Ye la..aku bawak kitlens je...SEDEY~~ pastu ada beberapa mamat bertegur sapa dengan sanik..rupanya dia agak Fofuler di kalangan fotographer kat johor ni la...aku sekadar tempias2 je la...

duk menyelit..Last2 ada yang bagi seat...sebelah adalah abang yang aku rasa macam penah jumpa...dan seorang pakcik yang ku panggil abang utk menjaga hatinya..

Maka kursus pun bermula...


Sedang instruktor itu memberikan ilmunya...ada beberapa mamat dan minah yang duk sebok try2 flash dia...chisttt..tunggu sat lagi bley kaa? Aku pun mulanya tekun mendengar dah terasa annoyed...pastu aku pun shot la gamba sebelah ini..menggambarkan beberapa peserta yang hadir..



Penganjur ada menyediakan air kosong dan gula2 untuk sleepy head..kan bagus kalo fakulti buat camni...


Selepas satu jam setengah...penganjur iaitu sony memberi break sebanyak 20 min...sempat la lari ke surau pastu makan2...diorang bagi makan Nasi Goreng Cina dan kuih kacang hijau...teh dan kopi...pastu kumpulan dibahagi kepada 2: A dan B....kumpulan A iaitu aku dan DLL akan buat photoshoot model Indoor dan B outdoor kat kolam Mandy....YAYY...

Modelnya...seorang amoi lengloi...mula2 dia pakai blaus...pastu "TINGGG"....isk isk isk...tengok sendiri la....Sebenarnya aku bukan nak shoot sangat (BLAH LA KAU..poyo betol...) tapi sebab penganjur kata ada hadiah bagi photoshoot terbaik...aku yang xde bag kamera ini mengharapkan hadiah tersebut...

Tapi photoshoot indoor agak hambar kerana ambien light yang nearly zero dan flash yang menyakitkan mata amoi ini..serius...sian kat dia..meh sini abang bagi spek mata hitam...chewahhhh~~

Selepas setengah jam yang dirasakan singkat....kami bergerak menaiki lif ke tingkat 12...iaitu ke kolam renang...awek kedua telah ready...

More lighting means faster shutter speed dan larger aperture....

ada yang lagi okeh dari ni..tapi xleh la nak nak upload semua...buang masa aku je dok menunggu bar upload tu...

Setelah selesai mengambil gambar....kami dijamu pau mini dan karipap mini....dan mengambil kesempatan untuk pergi solat asar....

Kemudian abang instructor itu memberi arahan untuk menunjukkan gambar terbaik dari photoshoot tadi...

Pilih punya pilih....Arsani menjadi pemenangnye...hadiahnya sebuah buku mahal dan vest dari sony...

Pastu Arsani ajak kawan dia pegi TT.....aku pun macam orang bangang pun tanya la dia..ingatkan apa jargon photografi....rupanya Teh Tarik...macam hampeh.....

Pastu diorang pun pegi TT di danga bay di rumah kayu banyak2 tu..aku pun dah lupa namanya...

Pastu buat photoshoot sikit2...nak tengok tunggu pos seterusnya...

P/s:Aku xmenang sebab aku terlupa satu fakta...DIORANG CARI GAMBAR YANG GUNA FLASH DIORANG....tapi gambar yang arsani shoot to btol2 lawa...macam Muka depan majalah Vanity....

Footnote: The Obscene pics been remove...buat dosa je aku tunjuk kan?

0 Komen Mengomen

Make A Comment
Related Posts with Thumbnails
top