Selamat Datang Ya Ramadhan...

posted under by Ayenxz Abraham

Kita start blog ni dengan benda2 baik dulu la yek.....

Ramadhan




"Pahala digandakan~~ doa diterima,bulan LailatuQadar yang istimewa~~"

Lagu nasyid tu....Ya,bulan yang penuh berkat kembali lagi...korang ada tinggal puasa x? Kalo ada tu lekas2 la ganti ....lagipun kalo bagi lelaki,mana ada istilah puasa ganti kecuali dengan sebab yang disahkan syarak...weyy..kalo ter"hisap" rokok tu bukan terhisap namanya...dan kalo gastrik tu bokpe la korang isap rokok lagi....makin besar la ulser kat perut korang, lama lama develop cancer (bukan zodiak la....tapi, kalo korang nak tau, adik aku,Yana kata cancer tu sel dia macam ketam,bukan la exactly,dan jangan bayangkan encik Crab plak....sebab dia ada "kaki2" cancer boleh merebak dan xtau mana dia merebak,tu yang bahayanya cancer tuu~~)..eh..melalut jauh gila....oh ye...gastrik...sambung cerita

Gastrik ( xde kene mengena langsung dengan kenaikan bahan api dan gas) menyebabkan perut rasa xselesa kan? Ada tu sakit gila, aku pun paham sebab sedebab2 aku pun penah kena gastrik,dulu la,masa tension dan tekanan..ini pun salah satu bagaimana gastrik boley terjadi..aku makan pil cek it tek aun (betul ke eja?)...pastu sembuh...ok la..

Yang aku heran ni...pesal la bila ramadhan je ramai2 pakai kena gastrik? Oh? Sebab xleh makan? Tu la,lain kali bangun sahur,jangan la bangun pukul 12 tengah hari, pastu kata sahur..ni mazhab mana ni? Memangla kena lambat2kan....tapi tu dah kira lebeyyy~~..dan jangan awal sangat pulak...bersederhana itu adalah baik..btol x?

Korang suka x bulan Ramadan?

Suka x? Aku suka... sebab time ni korang boleh rasakan suatu ketenangan yang xterdapat dalam bulan2 lain...xcaya?Betul..mungkin sebab setan dah kena tambat, hati kita xde la berat je...yang ada cuma nafsu,tu tak dapek la chek nak nulong(tolong)...Lagi satu, time ni ada siaran TV Jejak Rasul dan paling best, TV1 dulu ada siaran makanan dan budaya diseluruh dunia.Ni dulu rancangan fav aku sebab aku xde fulus nak melancong,so tengok dalam TV pun okey.. dan musti korang selalu jumpa:

PASAR RAMADAN (wau...capital letter tu..!!)

Biasa kalo bulan2 lain,ada pasar malam je kan? tu pun seminggu sekali...korang bley argue kata kat tempat korang ada 2-3 kali..tapi kat tempat aku sekali seminggu...so masa bulan ramadan, HARI-HARI tu~~...dan macam2 makanan, kalo aku nak senarai rasanya kena bukak blog baru..tapi aku cuba la yek...ni yang ganjil2 je...

1. Bubur Lambuk: Ni wajib bulan ramadan ni....paling fofuler rasanya made in Kampung Baru,ntah la...aku pun xpenah rasa yang kat situ punya..lain2 ada la..

2. Aneka Kuih Muih : Ni namanya penyeri meja...ye la, macam2 kaler, bentuk....geram je tengok...hati2..beli bebanyak tu nafsu namanya..

3. Aneka Air: Air Katira, ala, korang musti tau punya...yang ada selasih, dll, pastu air lain2 berbaldi2...sapa la nak minum suma tu....

4. Lauk pauk pelbagai: Mula dari Lauk A-Z : ayam punya lauk je dekat sepuluh jenis, blom lagi daging,ikan , makanan laut, telur lalat...ha~~,pada siapa yang suka sangat beli lauk siap tu, hati2 la ye...sungguh...kalo korang makan tetiba je ada krap-krup padahal korang makan daging ayam masak merah...pempaham je la yek...


Ibadah

Jap...nak pakai kopiah jap....hehehe...xyah la...xpakai pun xpe kan...Okey...
Time bulan ramadan ni la, paling bagus nak melakukan ibadat..yang wajib tu memang dituntut, yang sunat tu perbanyakan la....yang makruh dijauhi dan yang haram tu ditinggalkan...Korang pun rasanya kalo dah pandai baca blog tu, rasanya dah sekolah tinggi kot, so ustaz dan ustazah musti dah ajar. Antaranya yang istimewa dibulan ni...Solat Terawih,la....jangan la ingat moreh je...(Moreh: Singkatan dari Jom Horey (ihsan majalah Ujang)...makan free untuk berbuka).
Ada yang buat 10 rakaat, ada yang lebih...masjid kat rumah aku slalu buat 10 rakaat, sebab ramai orang tua...lutut dah longgar...dan orang muda nak tengok TV (katanya~~)...dan kalo korang bernasib sangat baik, Aku doakan korang bertemu malam yang lebih baik dari seribu malam, malam Lailatul Qadar...


Akhirnya, aku harap yang muslim tu tunaikan ibadah sebaiknya...yang bukan muslim tu, diharapkan jangan le jual makanan kat malaun xpuasa tu...kalo diorang nak beli, kata je "U punya Tuhan tau~~Lagipun I baru talipon itu Black Maria (trak polis) sama itu Van Mayat..nanti u dengan kawan u bley pegi spital makan ubat gastrik..."


Hayatilah erti sebenar ramadan...(cheh,macam bagus je...kuikuikui~~)

dah la~~

0 Komen Mengomen

Make A Comment
Related Posts with Thumbnails
top